måndag 29 april 2013

Lagom är bra - åtminstone på nätet!


SETT2013 bjöd på ett antal intressanta föreläsningar. Digital ridå var namnet på Björn Edmans föreläsning som väckte tankar kring den information man hittar på nätet. Hur relevant är informationen?
Vilken del av information hamnar högst på Googles träfflista?  Ett begrepp som jag reflekterat mycket efter föreläsningen var begreppet "digital publik".  Vi måste vara medvetna att vi har en publik därute och därför vara noga med vad vi serverar till publiken. Dessutom så måste vi också vara medvetna att andra skriver om oss. Låt oss säga att vi söker info om en organisation (skola, företag, kommun, myndighet etc.).  Vilken typ av info kommer att hamna högst på träfflistan? När man reflekterar närmare så är det saker som är "för bra" eller "för dåliga" för organisationen i fråga som visas högst upp i träfflistan. Saker som är normala för organisationen visas lite eller inte alls. Vad är anledningen?  Jo, man skriver för lite om saker som är "normala “inom organisationen. Alltså organisationens "normala tillstånd" nämns lite. Man tog som exempel så kallade "instagram upploppet" och "Plus Gymnasiet". Så här ser det ut om man googlar om "Plus Gymnasiet Göteborg" (sida 2 i Googles träfflista):



Utifrån en enda händelse får vi serverat en bild av en problemskola av den enda anledningen att man skriver så lite om saker som är normala i skolan. För att förändra ovanstående bild så måste man skriva mycket om det "normala" inom verksamheten. Nästan dagligen. Och det kan ingen annan göra förutom    
de anställda inom organisationen.  Jag har nu funderat kring min egen organisation Falkenbergs Gymnasieskola. Det var mycket skriverier om besparingar, fukt i lokaler ett och annat. Dessa nyheter tillhör inte det normala tillståndet i skolan därför bör vi skriva om vår "normala" verksamhet i skolan. Lagom (normal)  är alltså bra! - åtminstone på nätet. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar